Denk jij weleens over wat je denkt?

Deze blog is speciaal geschreven voor tieners en jongeren.

Negatief?
Negatieve gedachten, sombere gedachten, nare gedachten? Het lijken wel saboteurs! Je wordt er nogal pessimistisch en ook moe van. Je bent minder vrolijk, hoor je van anderen, en dat vind je zelf eigenlijk ook wel. Heeft het zin om er iets aan te doen? Kun je die saboterende gedachten overwinnen? Ja die gedachten kun je de baas worden!

Weet je niet zo goed welke gedachten je hebt, maar heb je wel vaak nare gevoelens? Zo’n akelig vaag gevoel wat aan je knaagt en bij je blijft hangen? Je probeert er wel wat aan te doen, maar het is best lastig en de gevoelens verdwijnen niet zomaar. Is er wel wat aan te doen dan? Ja er is wat aan te doen, want je gevoelens hebben te maken met hoe je denkt!

Een voorbeeld van een saboterende gedachte is negatief filteren. Dit filteren is de nadruk leggen op een detail wat jou is tegengevallen of wat is mislukt. Vervolgens blijf je daarnaar kijken, je staart je er blind op waardoor alles negatief lijkt. Om dan vervolgens uit te komen bij het volgende voorbeeld, namelijk: onjuiste conclusies trekken. Met allerlei nare gevoelens als gevolg.

negatief denken

Realistisch!
Je kan je voorstellen dat je hier niet vrolijk, hoopvol en optimistisch van wordt! Het kost energie en brengt je nergens. Moet je dan altijd vrolijk en optimistisch zijn? Nee hoor, liever ook realistisch. De dingen niet kleiner maken, maar ook niet groter maken dan ze zijn. En realisme is toch wel vaker hoopvol dan je nu misschien denkt. Het brengt je vooruit.

Maar hoe weet je dan wat realistisch is? Nou door de gedachte te checken. Klopt de gedachte wel? Wat zijn de feiten? Is de gedachte eerlijk? Bedenk een ombuiging die eerlijk en realistisch is. Soms zal je een saboterende gedachte direct bij jezelf herkennen, soms wijst een negatief gevoel je erop dat er een saboteur onder zit. Denk jij weleens over wat je denkt?

Om bij het voorbeeld van negatief filteren te blijven. Enkele onvoldoendes in één week, betekenen niet dat je geen voldoende meer zal halen, toch? Of dat je voor altijd een slechte leerling bent! Door negatief te filteren zal je minder zin hebben om je huiswerk te maken. Dat helpt natuurlijk niet. Wat is beter? Wat is dan realistisch?

tieners

Ombuigen …
Beter is om ook te kijken naar de voldoendes die je al hebt gehaald. Die moedigen je aan om je huiswerk te maken. Dat vergroot de kans op een voldoende. Realistisch ombuigen is dus kijken naar zowel de onvoldoendes als de voldoendes. Merk je dat de gevoelens hierdoor veranderen? Of in ieder geval minder overheersend zijn?

Dit voorbeeld kun je toepassen op heel veel situaties en ook vriendschappen. Oefen het nadenken over wat je denkt, zeker wanneer je je regelmatig vervelend voelt, houd het realistisch, blijf dit oefenen en de saboteurs zullen vertrekken! Wil je een vraag stellen over dit thema? Mail je vraag! Wil je een volgende brief hierover ontvangen? Laat het me weten!

Nadenken over wat je denkt hoort bij RET. Deze afkorting staat voor Rationeel Emotieve Therapie, een veelgebruikte benadering in de Psychologie. Gevoel en verstand zijn hierbij allebei belangrijk. Er is veel meer over het toepassen van RET te vertellen, lang niet alles past in één bericht. Je kan alvast wel hiermee aan de slag! 🙂

Advertenties