Tijd voor stilte?!

Heb jij weleens van geluidsvervuiling gehoord? In 2011 publiceerde WHO Europa resultaten van een onderzoek met de conclusie dat we, net als bij milieuvervuiling, schade kunnen oplopen door geluidsoverlast. Denk hierbij aan het verkeer. Geluidsoverlast kan echte fysieke klachten als slaapproblemen, oorsuizen, hoge bloeddruk veroorzaken.

Lang voordat we te maken hadden met geluidsoverlast door verkeerstoename, zei Florence Nightingale, verpleegkundige in de 19e eeuw, dat onnodig geluid genezing en herstel ernstig kan belemmeren. Zij noemde het zelfs: ‘een wreed afwezig zijn van zorg.’

In onze informatiesamenleving is het niet moeilijk om overspoeld te worden door alle prikkels die op ons af komen. Alles is overal altijd on demand beschikbaar. En de kracht evengoed als zwakte is het sociaal verbonden voelen door persoonlijk mediagebruik. Heb jij er ook weleens genoeg van? Voel je je weleens zwaar in je hoofd? Dan voel je de grens van het brein dat vraagt om rust.

Even helemaal niets!

Inmiddels is nader wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het effect van teveel aan geluid en andere prikkels als ook het effect van stilte. En wat blijkt? De stress die veroorzaakt wordt door een overdosis aan allerlei prikkels wordt opgeheven door complete stilte. Wat doet stilte dan precies? Hier enkele bevindingen.

stil-water

Wanneer je alles uit zet, media, agenda, telefoon, verplichtingen en je laat het helemaal stil worden, kan je brein zich herstellen. Het hoog ontwikkelde informatieverwerkende deel van je brein kan ontspannen en hoeft niet meer op scherp te staan. In stilte worden nieuwe cellen aangemaakt in de hippocampus, het deel van je hersenen dat een belangrijke rol speelt bij informatieverwerking, geheugen en stress. Dit proces waarbij nieuwe neuronen worden aangemaakt heet neurogenese.

Geweldig om te weten dat je brein veel elastischer is dan voorheen werd verondersteld, toch? En dat je, ook als volwassene, hersencellen blijft aanmaken! Echter pleeg geen roofbouw. Stilte is nodig om aandacht, creativiteit en veerkracht op peil te houden. Stilte is een belangrijke stressmanager!

Stilte, hoe doe je dat?

1. Plan dagelijks momenten van complete stilte in. Is dat lastig? Luister dan naar één ding, zoals het tikken van de regen of die ene vogel in de tuin.

2. Baken je gebruik van media af. Was je eerst 12 keer per dag online? Wees dan nu 4 keer per dag online of zelfs eens een hele dag offline.

3. Ga de natuur in. Geen bos in de buurt? Zoek dan toch iets om te lopen in de buurt en probeer eens nergens aan te denken.

4. Stilte kun je leren. Moeilijk? Begin met 5 minuten per dag en dan volgende week 10 minuten per dag en de week erna 15 minuten per dag.

Wil je je bevindingen delen? Wil je een persoonlijke stiltewandeling op maat? Neem contact op!

Advertenties