De zelfmoord van Joost Zwagerman

Worstel je met depressie of zelfmoord in je eigen familie- of vriendenkring en zoek je hierbij professionele hulp? Neem dan contact met me op voor een persoonlijk consult.

Gisteravond hoorde ik het trieste nieuws dat schrijver Joost Zwagerman een einde aan zijn leven heeft gemaakt. Hij worstelde al jaren met depressiviteit als gevolg van eerdere zelfmoordpogingen van zijn vader en beste vriend.

“Met mij herbeleven vele tienduizenden nabestaanden en kinderen van zelfmoordenaars door het nieuws over een suïcide een zwarte dag in hun leven opnieuw,” schreef columniste Annet de Jong vandaag in De Telegraaf. Joost Zwagerman wist zelf hoe dat voelde. De zelfmoord van een ouder schaadt het vertrouwen van een kind in de mensheid en de wereld, of zoals hij het zelf zo treffend zei: “De verbintenissen van het hart lopen averij op.”

Het is niet makkelijk om met deze averij om te gaan. Zwagerman schreef speciaal voor nabestaanden en anderen die met zelfdoding in hun eigen omgeving te maken krijgen het werk ‘Door eigen hand’ (2005). Voor hen is er namelijk vaak geen hulp. En dat terwijl kinderen van mensen die zelfmoord hebben gepleegd een 17x grotere kans hebben om zelf ook uit het leven te stappen.

Over de daad van zijn vader schreef Joost Zwagerman: “Het heeft mijn leven veranderd. Ik was 34 en werd ineens weer een jong kind. Het lijkt alsof je voor een tweede keer volwassen moet worden.” Hij heeft geworsteld met tegenstrijdige gevoelens. “Ik was onthutst, verdrietig en ook gekwetst, maar schaamde me voor mijn ontreddering omdat mijn vader het zelf zo moeilijk had. Bovendien voelde ik me als zoon mislukt omdat ik zijn daad niet aan had zien komen.”

Een paar jaar geleden kwam Zwagerman in een zware depressie terecht. Het sprak daar open over in de media. “Ik hoop dat anderen die zich schamen voor hun depressiviteit zich iets minder eenzaam voelen. Ik heb opnieuw moeten leren leven. Er was een ravage in mijn hart en hoofd. Ik heb anderen nodig gehad om mijzelf steentje voor steentje weer op te bouwen.” Toch heeft dit uiteindelijk niet kunnen voorkomen dat hij een einde aan zijn leven maakte.

Als wandelpsycholoog krijg ik regelmatig hulpvragen van mensen die worstelen met neerslachtigheid, burnout en gevoelens van depressie. Maar ook van familieleden die niet weten hoe ze hiermee goed kunnen omgaan en handvatten zoeken. Of nabestaanden wiens vader, moeder, levenspartner, broer, zus, kind of goede vriend zelfmoord heeft gepleegd en die nog steeds worstelen om deze ingrijpende gebeurtenis een plek te geven. Hoe voorkom je dat je in een neerwaartse spiraal terecht komt? Hoe kun je toch weer lichter leren leven, met hoop en moed voor de toekomst?

Worstel je met deze vragen, dan wil ik je uitnodigen om contact met me op te nemen. We gaan dan samen de natuur in. Al wandelend vind je troost, ontvang je inzicht, en komt er weer licht en kracht.

Joost Zwagerman herkende veel van zijn eigen worsteling in de Nederlandse schilder Vincent van Gogh. Hij gaf hier onlangs nog een minicollege over in het televisieprogramma De Wereld Draait Door, en ik deel die interesse met hem. Een van de Van Gogh wandelingen die ik zelf begeleid, ‘Lichtvoetig leven met Van Gogh’, gaat over hoe je beter kunt omgaan met de schaduwkant van het leven. Wat waren Vincent van Goghs bronnen van hoop en hoe vond hij de weg terug naar het licht en naar een lichter leven?

Deze themawandeling die eens per maand in Renkum wordt gehouden is specifiek voor mensen die wel eens worstelen met ontmoediging, somberheid of burnout, of dit in hun naaste omgeving meemaken. Aan de hand van het leven van Van Gogh en de natuur geef ik je als psycholoog inzicht en praktische handreikingen om lichtvoetiger te leven of anderen daarbij te helpen.

joostzwagerman
Joost Zwagerman sprak in het televisieprogramma De Kist uitvoerig over zijn worsteling met depressiviteit na de zelfmoordpoging van zijn vader.

2 thoughts on “De zelfmoord van Joost Zwagerman

  1. Ws is het grote probleem omtrend zelfmoord wel, dat het gevoel ontkend wordt in de westerse psychology.

    Daar is Joost Zwagerman aan dood gegaan, als je al moet leven met het idee dat je als kind al zoveel procent kans hebt……….

    Ik hoop dat zijn eigen kinderen meer snappen van de huidige wereld en vooral van de huidige hulpverlening.

    Ina

    kinderen een positive

  2. Ja Ina, het wél bespreken en uitnodigen daartoe van intense gevoelens bij depressie en gedachten aan zelfdoding. Dit doorbreekt de spiraal van wanhopend isolement en wordt vaak als life string ervaren.

    Wereldmeisje heeft dit treffend verwoord in haar blog als ervaringsdeskundige:

    ‘Het allerbelangrijkste voor een mens die worstelt met suïcidaliteit is dat je er over kan en mag praten, dat er contact is, zonder veroordeling. Dat je gezien en gehoord wordt in je existentiële nood, in je diepe en intense wanhoop en in wie je bent. Dan kun je een gevoel van verbinding ervaren waar je je aan vast kunt houden, als begin van de weg terug naar het leven.’

Geef een reactie

