Aad Vermeulen over work-life balance

Hoe houdt een actieve ondernemer een gezonde work-life balance? Onlangs had ik hierover een gesprek met Aad Vermeulen (1963), directeur van Aatop personeelsintermediair. Hij is getrouwd met Anneke en vader van 4 kinderen, waarvan 2 nog thuiswonend zijn. Aad is directeur, vervult bestuursfuncties en zet zich als vrijwilliger in voor verschillende zaken, onder andere voor een nachtopvang voor daklozen.

aadvermeulen

Work: ‘Ik ben niet zo druk, je kan zo een afspraak met me maken…’

‘Het is wel in de mode om druk te zijn, ik ben niet zo druk, je kan zo een afspraak met me maken. Daar leent mijn werk zich ook voor. Ik ben met veel zaken tegelijk bezig, werk veel met anderen samen, die dingen beter kunnen dan ik. Het scheelt dat ik niet zo perfectionistisch ben en succes graag met anderen wil delen.

Ik ben dagelijks aanwezig op één van onze kantoren. Die presentie schept rust en ik kan direct reageren op wat er op de werkvloer speelt. Dat voorkomt dat je in ‘brandjes blussen’ terecht komt. Wanneer ik zie dat werknemers gespannen zijn en teveel verantwoordelijkheid naar zich toe trekken, zeker in een tijd van recessie, bespreken we dat met elkaar. Wanneer je inzet toont en doet wat je kan, kun je ook gerust ontspannen en de boog wat losser houden. Ik zet mensen niet onnodig onder druk, we kijken naar de inzet en de mogelijkheden.

De eindverantwoordelijkheid ligt bij mij. Dat is wel lastig, zeker tijdens tegenslagen en moeilijke momenten, bijvoorbeeld toen we mensen moesten ontslaan. Dat stelde ik liever uit. In gesprek met de vestigingsmanager namen we toen het besluit. Het is nodig als ondernemer om zorg en verantwoording te voelen en te zien. Voelen dat er wat is en zien dat er iets moet gebeuren. Allebei zijn nodig. Als zorg de overhand gaat nemen, maakt het passief en fatalistisch. Ik merk dat mijn energieniveau dan daalt en heb ook onzekere momenten gehad. Wat ook lastig is, is balans vinden als het gaat om denken in termen van geld en omzet.’

Life: ‘De daklozen laten zien waar het echt om gaat…’

‘Als vrijwilliger in de nachtopvang leer ik van de daklozen waar het op aan komt. Wat is een mens waard, zonder werk? Waar gaat het om in het leven? Mensen van de straat zien en zeggen recht voor zijn raap hoe het leven in elkaar zit. Voor mij is het goed, omdat hier geen business te halen valt en ik niet als directeur kom binnen lopen. Ik hoef ook niet veel te doen, behalve het contact van mens tot mens. Zo’n ‘streetwise’ training heeft meer impact en is bovendien een stuk goedkoper dan het volgen van een training.

Wanneer ik merk dat ik rust moet nemen, doe ik dat. We zijn niet geschapen om aan onszelf voorbij te lopen en harder te gaan dan we aankunnen. De drie gebieden geest, ziel en lichaam hebben ontspanning nodig. Ik ga twee keer per week zwemmen en daarna even in de sauna. Dat is heerlijk, even niets hoeven, stil worden en mijn hoofd leegmaken. Ook ’s avonds op de bank zitten, en gewoon even niets doen, of een rondje lopen, zijn voor mij moment van rust.’

Balance: ‘Mijn vrouw helpt mij daar goed in…’

249601_1687404399700_1675386380_1271207_4809275_n‘Er zijn dus wel drukke periodes en ik ben ook altijd wel een bezig mannetje geweest. Toen ik jonger was, wilde ik overal bij zijn, dat hoeft niet meer. Ik relativeer dat nu. Mijn vrouw Anneke helpt mij daarin. Met de start van Aatop kostte het mij veel tijd; toch probeerde ik het tot normale werkdagen te beperken. Het is heel verleidelijk om als zelfstandige lange dagen te maken. Vooral de eerste jaren kwam ik wel thuis, maar was dat in mijn gedachten vaak niet. Het nieuwe en spannende van ondernemer zijn nam mij erg in beslag.

Na een jaar of drie ging het beter om de balans te vinden, maar dit kan nog steeds een valkuil zijn. Als het zakelijk spannend is, gaat de energie daarheen en blijft er voor het gezin weinig over. Naarmate ik daar meer ontspannen in sta, gaat het beter. Anneke helpt mij daar goed in door dit steeds te benoemen. Zij ontplooit hierin ook initiatieven om leuke dingen met het gezin te doen. Ze is scherp en kritisch en blijft de moeilijke vragen stellen, die je soms niet wil horen. Uiteindelijk helpt mij dat wel verder.

Wanneer ik rustig en ontspannen ben, heeft dat een positieve invloed op anderen. Als we ontspannen zijn, waar moeite en zorgen op onze weg komen, zijn ze beter draagbaar en lossen ze ook eerder op.’

